A dzsungel törvénye

Van érvényben a shanghai-i közlekedésben. Nanjingban talán túlontúl hozzászoktam, hogy indiai szent tehénként közlekedek, s mint a viszonylag kis számú nyugatiak egyik képviselőjeként viszonylagos védelmet is élvezek; ami annyit tesz, hogy általában átengednek forgalmasabb utakon is, de legalábbis lassítanak. A hinduk szent tehenének szerepében tetszelegni Shanghaiban ellenben nem egy bölcs döntés; mert ebből a szempontból a város egy vágóhíd. Már ami a figyelmetleneket illeti. Itt senki nincs senkivel, áthaladsz vagy elbuksz, félig átkelsz nem létezik
Nem flúgos futam, de carmageddon
Alapvető taktikaként mindig a lehető legnagyobb embercsoporttal érdemes alakzatban törni előre; hátramenet nincs, az embernek valósággal bele kell vetnie magát a kereszteződésekbe, éppúgy, ahogy egy kifejlett gnú példány teszi azt Mara-folyóba. Shanghai betondzsungelében gyalogosként a leggyengébb láncszem lehetünk, mivel itt a vadon szava diktál - avagy egy szemléletes szólással élve "a gyöngének húsa az erősnek étke" - 弱肉强食 (rùo ròu qiáng shí/ じゃくにくきょうしょく).

Nagy kereszteződésekben a teleportáció képességének hiányában magánakciókra ne is vállalkozzunk, haladjunk a tömeggel, máskülönben egy párhuzamos dimenzióból előpattanó három kerék meghajtású ócenárium, mobil kifőzde, vagy egy idős néni zabolátlan robogójának áldozatává válhatunk. 


Kína szerte minden városban, településén vannak közlekedési lámpák, bár jobbára csak dekoráció gyanánt. Ugyanúgy piros, zöld, sárga színkombinációban tündökölnek, ám jelentéstartalmuk szemlátomást egyelőre nincs egyértelműen definiálva; inkább csak fokozatai egymásnak:

piros - menjél 
sárga - menjél-menjél 
zöld - menjélmenjélmenjél 


Csaknem minden járda közepén húzódik egy, a fent látható domború fekete csíkokból álló szegély, mint megtudtam a vakoknak van fenntartva. Nemes gesztus, de egy vaknak Kínában nincs több esélye, mint Lessienek innen hazatérnie.  

Szinte provokálom, hogy elcsapjanak, azzal hogy rendre a zöld lámpánál próbálok átsétálni. Ergo egy a lényeg: résen kell lenni, ha a föld felett  gyalogszerrel haladunk. Shanghaiba érkezve erre a 13 metróvonalnak, ill. annak 278 megállójának köszönhetően nem lesz állandóan szükség, bárhova egyszerűen eljuthatunk; és a valóságot tekintve Shanghai egy baromi izgalmas, felfedezésre váró város, valahonnan fentről, magasról, mondjuk egy AT-AT lépegető parancsnoki hídjáról. 

Apropó metró, ímhol két hasznos alkalmazás, a 中国地铁 kínai nagyobb városainak metróvonalait, a 上海地铁 a Shanghai metró térképét tartalmazza.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

ギャル文字

A Kék-folyó tényleg kék?

A kínai írásjegyek